23 Maart 36e reisdag - Reisverslag uit Portela, Portugal van Leo en Marijke Limburg - WaarBenJij.nu 23 Maart 36e reisdag - Reisverslag uit Portela, Portugal van Leo en Marijke Limburg - WaarBenJij.nu

23 Maart 36e reisdag

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marijke

23 Maart 2013 | Portugal, Portela

Zaterdag 23 maart nu 5 weken onderweg, vertrek uit Porto, oja vanmorgen wederom wakker van de regen en dat herhaalde zich vandaag regelmatig dat is het enige wat ik er verder over schrijf.
Lekker gedoucht , ontbijten en de camper klaar gemaakt voor vertrek, de navi ingesteld op Braga en de snelwegen vermijden, gewoon binnendoor koetelen.
Ja vernomen van Bart en Tineke Braga staat bekend om zijn kerk, Bom Jezus, met wel een trap van 1000 treden om te voet bij de kerk te komen, dat wilde wij ook zien.
We hadden geen adres dus aangekomen in Braga op de borden letten en die waren er ook, de borden gevolgd en besloten om over de weg naar boven tegaan , geweldig enorm met wel stijgingen van 10% en haarspelbochten en we waren ze allemaal de baas. Boven aangekomen geparkeerd op de parking van de toer bussen, het was 12 uur de klokken luiden we wisten toen direct welke kant we moesten. De kerk staat vescholen achter een aantal bomen en wat lager waar wij geparkeerd staan. Dus afgedaald door het stukje bos met een meertje, kan je ook bootjes huren, aangekomen op het kerkplein wat bijzonder zoveel te zien kunstwerken, beelden kapelletjes , bordessen die dus met trappen onderling te bereiken zijn. In de kapelletjes worden de afbeeldingen weergegeven met beelden het leven van Jezus, allemaal in nissen met grotvorming. In de kerk vindt je dat compleet terug als decor op het priesterkoor.
Er rijdt ook een treintje oprails aangedreven door een kabelbaan ,er staat er een boven automatisch staat de tweede beneden, de bak onder de trein wordt gevuld met water om de trein in evenwicht te houden .
Bom Jezus is bijzonder en mooi om gezien te hebben.
Terug bij de camper en de reis voortgezet naar Caminha, dat ligt aan de grens rivier Portugal / Spanje aan de westkant.
Caminha is onze laatste overnachting in Portugal, we hadden een wandeling willen maken langs de portugese kust en de rivier als afsluiting Portugal, maar helaas onderweg kwam er water van boven en dan maar snel terug. Een portje maakte het weer goed ,ook een lekker hapje eten deed weer wonderen en buiten ging het grote licht uit.
Morgen verlaten we Portugal en gaan Spanje in de klok weer vooruit en lopen wij weer gelijk. Dit was het weer voor vandaag en laten morgen weer van ons horen. Gr. M & L.