24 Maart 37e reisdag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Leo en Marijke Limburg - WaarBenJij.nu 24 Maart 37e reisdag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Leo en Marijke Limburg - WaarBenJij.nu

24 Maart 37e reisdag

Door: Marijke/Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marijke

24 Maart 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Vandaag gaan we Portugal verlaten, wat we gisteravond van plan waren een stuk langs de rivier, die Portugal scheid van Spanje en langs de kust van Portugal, te wandelen lukte van morgen wederom niet, het water van boven blijft maar komen wel afwisselend met zon maar op het verkeerde moment.
De camperplaats verlaten en langs de rivier Rio Minho naar Valenca waar de brug ligt die deze twee landen met elkaar verbind, om 10.45 verlieten we Portugal en gelijk verspringen de klokken, sommige automatisch de rest even bijstellen. Het werd dus 11.45 gelijk met de rest van Europa.
Ook de kilometers even vermelden die we in Portugal verreden hebben, het zijn er 1242 geworden van af het moment dat we Portugal inkwamen.
Over de N 550 de weg gereden naar Santiago de Compostella, toen we aan deze reis begonnen heb ik al aangegeven om deze stad te bezoeken. Onderweg vele mooie plaatjes gezien van landschappen, bergen, door dorpjes en de wat grotere plaatsen.
Aangekomen in Santiago, we hadden een parking geprikt waar campers kunnen parkeren en overnachten daar aangekomen , leek het ons geen goed idee, het volgende punt was Camping As Cangelas niet ver er van daan ,leek ons beter.
Ingescheckt ,plaatsje gevonden en camper geparkeerd, even een broodje en wandelend naar het centrum van Santiago om daar vooral de Kathedraal te bezichtigen, het was rustig in de stad ook door het mindere weer en winkels gesloten. Lopend aangekomen in het centrum spontaan aan een klein baasje de weg naar de Kathedraal gevraagd, we waren een klein beetje uit de buurt, deze man heeft ons helemaal tot voor de kathedraal gebracht en voluit praten over wat we onderweg tegen kwamen. Wat wij begrepen, hij vroeg waar wij van daan kwamen, was hij in zijn leven vele malen in Amsterdam geweest als zeeman? (10, ook wel Rotterdam). De Kathedraal wat een pracht,wat een gebouw met uitstraling en rijkdom, Er loopt een padje achter het altaar omhoog, allemaal goud, dan kom je bij een beeld van de heilige Jacobus en die mag je dan aan de rugzijde omarmen, voor de Pelgrims die de tocht van hun leven maken overal vandaan, er zijn 4 routes vanuit Europa, is de tocht pas volbracht als je deze omarmming hebt gedaan.
Het word langzaam drukker op straat en in de kathedraal, hele groepen die ook wandelend als pelgrim deze tocht geheel of gedeeltelijk hebben volbracht.
Op naar het bureau van toerisme, daar de vraag gesteld naar de gekleurde beelden, alle hulp werd ingeroepen en uiteindelijk heel eenvoudig, het zijn de Maria's en staan in het park ook vlakbij het bureau. Het doel was om daar een foto te maken als eerbewijs.
Wederom en rondje door de stad gemaakt en toe waren aan een kopje koffie besloten wij om te voet weer terug te keren naar de camper met als aandenken een kleine Jacobsschelp met afbeelding van de kathedraal.
In de camper omdat er een goede WiFi verbinding is nog even geskypt met Pat,Linda en Thijs.
Ondanks het mindere weer, een wens in vervulling en voldaan gevoel over deze dag. Gr.M & L.