Dag 14 Een bijzondere. - Reisverslag uit Costa de Caparica, Portugal van Leo en Marijke Limburg - WaarBenJij.nu Dag 14 Een bijzondere. - Reisverslag uit Costa de Caparica, Portugal van Leo en Marijke Limburg - WaarBenJij.nu

Dag 14 Een bijzondere.

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marijke

12 Oktober 2017 | Portugal, Costa de Caparica

Hallo allemaal weer ,vandaag een bijzonondere dag uiteindelijk. wakker worden en muisstil op de camping, de bakker komt lekker vers,douchen ontbijten etc.Vandaag het plan om naar Tomar te reizen via een aantal plaatsen o.a Fatima, wat ons bekend is, er is een kleine camperplaats zal wel volzijn .Nu vandaag en morgen zij er plechtigheden 12 en 13 oktober zijn speciale dagen.we spreken af we gaan die kant op en zien wel. Ondeweg veel toeringcars met teksten Fatima reizen.
Aangekomen bij Fatima een drukte van jewelste afgezet terrein ,politie omalles in goede banen te leiden , een enorm terrein langs deze weg waar je op kunt rijden bussen, campers en auto's wij ook dat terrein op naast een Fransman met camper.hete ons welkom met uitleg wat er allemaal te gebeuren stond ,plattegrond erbij het Heiligdom is op loopafstand maar 5 minuten. het terrein voor parkeren was geheel vrij en zonder kosten ook omte overnachten. Omhalf vij was er een plechtigheid ,het gezang konden we goed en duidelijk horen,oke onze wandelschoenen aan naar het Heiligdom inderdaad een minuut of vijf. Wat er toen allemaal op ons afkwam , op voorhand wat onze beleving tijdens het verblijf daar in Fatima is geweest daar hebben we meer pagina's voor nodig, heel heel bijzonder ,emotioneel een hele bijzondere belevenis. even wat uitleg op 13 Mei 1917 is er een verschijning geweest van de Helige Maria en heeft zich voorgedaan tot 13 oktober elke maand en elke de dertiende van de maand , nu was dit 100 jaar geleden.
Wij hebben mensen, groepen uit alle delen van de wereld gezien ,deze liepen met vlaggen,vaandels en in klederdragt.
Daar staat de Basiliek met daarvoor een enorm plein waar ook een speciale open kapel is waar Maria in staat en allemaal zeer verzorgd.Het plein schat ik zo'n 500 x 500 meterals ik het mis heb dan is het groter,enorm loopt schuin af richting Basiliek,vaaf het begin van het plein loopt er een geplaveid pad ,een meter breed , naar de maria kapel , men knielt daar met in de handen een rozenkrans en gaan op hun knieen naar de kapel met gesloten ogen en intens bezig , worden begeleidt door hun vader of moeder en of hun kinderen , sommige gaan op hun handen en knieen van vermoeidtheid verder, ieder met een eigen reden, dat verteld niemand je.
in de avond om Half Tien begint een lichtprocessie, iedereen koopt kaarsen van klein naar zeer groot mensen met bosjes in hun handen,je hebt er tijdens de processie maar een nodig, langs het plein zijn grote vuurcabines ze steken hun kaarsen aan het hele bosje lopen naar het vuur dun hun gebeden tot tranen al toe en werpen de kaarsen in het vuur, ook een emotiemoment.
Langzaam loopt het plein vol mensen met stoeltjes,krukjes etc gaan opeen willekeurige plek zitten of staan alle met een kaars, tegen halftien helemaal vol de klokken van de basiliek gaan enorm luiden ,begin van de plechtigheid, een enorm koor staat in de zijbeuken van de basiliek , De voorganger wij denken de Kardinaal van Portugal en alle bischoppen met heel veel begeleiders betreden de maria kapel ,met zang en gebeden alle in het Portugees ook latijnse gezangen worden ten gehore gebracht tot dat de voorganger zijn kaars laat onsteken volgt iedereen en bij volgende gezangen steekt iedereen zijn kaars omhoog iedereen zingt luid mee. De processie begint rond elf uur het Maria beeld wordt in een zee van bloemen van de kapel over het hele terrein naar de basiliek gebracht ,enorm gebeuren en ook weer emotie.
Ik kan nog veel meer opschrijven ik wou het hierbij laten , oke nog even tijdens hel lopen van middag wilde we even zitten op een muurtje was een plekje ,er zat een dame en wij daarnaast en zeg gewoon in het Nederlands goede middag, zei antwoord ook in het Nederlands ook goede middag, raak natuurlijk in gesprek heeft in Amsterdam gewoond kinkerstraat precies te zijn, is met haar vriendin die ze nu even kwijt is, komt elk jaar naar Fatima ook Lourdes bezoekt ze regelmatig. Zo veel mensen en dit overkomt je , ook weer bijzonder. Rond twaalf uur hebben wij het Heiligdom verlaten , de gezangen gingen door, zeker tot een uur, wij zochten ons bedje op, dit was weer Bijzonder ,Heel Bijzonder. Groet M&L.

• 13 Oktober 2017 - 22:35

Dina:

Wat een belevenis .Dit is iets om nooit te vergeten liefs en dikke kus en knuffel